keskiviikko 28. helmikuuta 2018

Hiukset

Käsittelen tämän monelle vaikean aiheen syövän aikana (varsinkin naisille vaikean)


Mä stressasin niin paljon hiuksista, kun kuulin syövästä. Pelkäsin ihmisten reagointia ja sitä, kuinka itse vihaisisin ulkonäköäni. 

Sitten se päivä koetti ja ne alkoivat tippumaan, suihkussa niitä lähti ihan hirveästi. Aamulla sänky oli niitä täynnä. 
Ensireaktio oli itku, oon ollu tosi ylpee mun hiuksista viimeiset vuodet. 





Aikaa kului pari viikkoa ja päätin leikata hiukset, olin kyllästynyt niiden tippumiseen ja kutittamiseen. Tiesin että ne tippuvat kuitenkin. 




Yks päivä kokeilin peruukkia ja olisin halunnut heittää sen ikkunasta ulos ja särkeä peilin. Vihasin ulkonäköäni, enemmän vihasin peruukkia. En halunnut tarvita sellaista. Lopulta en pitänytkään sitä kuin kerran, halusin kulkea ilman enkä kadu. En halua esittää muuta kuin olen ja niiden kanssa olo ei ollut sellainen, että olisin oma itseni. Tässä kuva peruukista, eikö olekin aidonnäköiset?



Mutta kaikkeen tottuu. Nyt mulla kasvaa uudet, tosi vaaleat hiukset. Kannan tätä päätä ylpeydellä, voittajana. Pidän ulkonäöstäni, mutta uusia silmälaseja katsoessa oli vasta jotenkin vaikea katsoa peiliin. Lopulta löytyi lasit, mistä pidän.  Niistä minulla ei vielä löydy kuvaa.


Ajattelin ennen, että kalju sopisi harvoille naisille, olin nähnyt vain vahvasti meikkaavia hiuksettomia naisia. Viimeaikoina olen nähnyt tosi upeita naisia ilman hiuksia, ilman meikkiä. Eräs tyttö entisestä koulustani on yksi syy, miksi stressini hiuksiin vähentyi hiusten tippuessa. Lopulta hieman jopa odotin kauhunsekaisin tuntein, että pääsen näkemään miltä näytän. Ollaan tän tytön kanssa facebook kavereita ja tiiän että hän tulee lukemaan tän: Kiitos. Sain uuden kuvan mun päähän, ettei kauniilla naisella tarvi olla hiuksia. 

Oon oppinut paljon. Naiseus on asennetta ja itsevarmuutta. Hiukset on ollut yks iso asuste, mutta ne ei oo kauniille naiselle pakolliset. 
Naiseus on enemmän, kuin ne karvat päässä. Kuten tää tyttö sano, ne on vaan karvoja. Ne kasvaa takaisin.

Niin kasvaa, kovaa vauhtia. On mahtavaa seurata niiden kasvua. Ennen sitä katsoi ehkä hieman inhoten peilikuvaansa, nyt sitä katsoo ylpeenä ja odotellen peilistä. Siinä ne kasvaa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

2019

Odotin 2018 vuodelta enemmän, mutta onneksi loppuvuotta kohti elämä on parantunut. Huonoimmat hetket vuoden aikana oli kolmen kuukauden f...